Van elke Zaan Primair school waren minstens twee afgevaardigden aanwezig, zij volgden de workshops waarin de dynamische schooldag, Wetenschap & Technologie en digitale geletterdheid centraal stonden.
Workshop VR-bril
De deelnemers gingen met een Virtual Reality bril aan de slag, zodat zij samen met hun leerlingen de hele wereld over kunnen reizen en hen een unieke leerervaring kunnen bieden die ze niet snel zullen vergeten, uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van de lesstof beter blijft hangen als leerlingen iets live zien. Bij de VR-bril komt voor de school een bibliotheek met allerlei mogelijkheden, om bijvoorbeeld door het Romeinse Rijk of het heelal te lopen, dit biedt een compleet nieuwe leerervaring.
Unplugged programmeren, mediawijsheid en bewegen om te leren
Verder was er een workshop unplugged programmeren (zonder device); In de les leren de leerlingen zelf een algoritme te schrijven met zo min mogelijk instructies om de robot te programmeren (in dit geval was de robot een persoon die een broodje appelstroop moest smeren). Ook volgden de deelnemers een workshop mediawijsheid (hoe ga je om met social media en hoe gebruik je dit veilig en vriendelijk)? Dan nog de workshop ‘bewegen om te leren’, met aandacht voor de verbinding tussen de te leren taak en de beweegactiviteit. En een workshop voor een effectieve break tussen de lessen door voor meer concentratie en een onderbreking van langdurig zitten. Met deze beweegactiviteiten wordt het onderwijs dynamischer en wordt het ‘zittend opleiden’ doorbroken.
Direct toepasbaar in de klas
Zoveel mogelijk van het aanbod was zo ingericht dat de deelnemers dit direct kunnen toepassen in de eigen klas. In de toekomst is het aanbieden van digitale geletterdheid een verplicht onderdeel in het curriculum. Zaan Primair vindt daarnaast het aanbieden van onderwijs over wetenschap en technologie een belangrijke en waardevolle aanvulling op het huidige onderwijsaanbod. Het Café van de toekomst wordt drie keer per jaar georganiseerd.