Uit onderzoek komt naar voren dat het huidige openbaar vervoernetwerk tussen Zaandam en Amsterdam-Noord de komende zes jaar toereikend is. Vanaf 2028 is de snelbus de beste optie.
Openbaar vervoer moet meegroeien met woningbouwopgave
Gerard Slegers, wethouder Mobiliteit gemeente Zaanstad en bestuurslid Vervoerregio: "De busbaan voor het BRT-systeem kan in relatief korte tijd in fasen aangelegd worden. Deze snelbus is de meest flexibele vervoersoptie die de reiziger snel en comfortabel van Zaandam naar Amsterdam-Noord brengt via de plekken waar wij de komende jaren veel woningen bouwen en arbeidsplaatsen toevoegen. Ook brengt de snelbus inwoners naar plekken om te recreëren in het groen, zoals de Noorder IJplas. De regio groeit hard en investeren in bereikbaarheid is van groot belang. De ontwikkeling van woonwijken moet in de pas blijven lopen met het aanbod van goed, snel en betrouwbaar openbaar vervoer."
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer gemeente Amsterdam): "Het is ontzettend belangrijk dat we investeren in de bereikbaarheid van Noord. Deze snelbus verbindt Noord en de nieuw te ontwikkelen wijk Haven-Stad met andere delen van Amsterdam én met Zaandam en is daarom van groot belang. We gaan nu onderzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de bus uiterlijk in 2028 start, want we moeten ervoor zorgen dat ons openbaar vervoer meegroeit met de groei in de regio.
Snel en comfortabel
Een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem is een relatief nieuw systeem in Nederland. BRT heeft de snelheid en de frequentie van een metro gecombineerd met de flexibiliteit en lagere kosten van een bus. Deze snelbus is comfortabel en toegankelijk door gelijkvloerse instap, in- en uitcheckmogelijkheden bij de halte en sluit aan op andere vervoersmiddelen. En snel, door gescheiden busbanen en voorrang bij kruisingen. BRT is schoon, stil en toekomstbestendig.
Woningbouw zorgt voor meer reizigers
Zaanstad, Amsterdam, de Vervoerregio en de provincie hebben onderzoek laten doen naar OV-oplossingen tussen Zaandam en Amsterdam-Noord. Langs de noordoever van het IJ wordt volop gebouwd. De komende jaren zal het aantal inwoners en arbeidsplaatsen flink groeien. Ook de bouw van de toekomstige wijk Haven-Stad (Amsterdam) en de nieuwbouw rondom de Thorbeckeweg, in de Achtersluispolder en in Kogerveldwijk in Zaandam zorgt ervoor dat het aantal reizigers op dit traject toeneemt. De partners vinden het belangrijk dat hun inwoners ook in de toekomst prettig en snel kunnen reizen.
Planning
De betrokken partners gaan de optie van het BRT-systeem nader onderzoeken in de zogenaamde planstudiefase. De planstudiefase start in maart 2023 en duur naar verwachting twee jaar. In deze fase doen de partners verder onderzoek naar de inpassing, het tracé, de financiering en de fasering voor realisatie.