ZAANDAM - De laatste fase van het onderzoek naar een permanente openstelling van de busbrug De Binding in Zaandam is afgerond. Op basis van alle onderzoeksresultaten heeft het college besloten verdere voorbereidingen te treffen die nodig zijn om de busbrug 24 uur open te stellen voor al het verkeer. Wethouder Addy Verschuren: “Ik ben blij dat wij nu eindelijk duidelijkheid kunnen geven. Het was nodig om een zorgvuldig proces te doorlopen, gedegen onderzoek te doen en alle belangen goed af te wegen. Op basis van de onderzoeken blijkt dat niets meer in de weg staat om verder te gaan met het voornemen van het college de busbrug permanent open te stellen.”
Het afgelopen jaar is onderzocht wat de gevolgen zijn van een permanente openstelling van busbrug de Binding. De gemeente wil tijdens de spitstijden korte rijroutes voor automobilisten tussen de wijken Westerkoog en Westerwatering. Nu mogen automobilisten tijdens de spits niet over de busbrug rijden waardoor zij moeten omrijden. Omdat openstelling niet ten koste mag gaan van de verkeersveiligheid en leefbaarheid is in het coalitieakkoord afgesproken dat onderzocht wordt wat het effect op het verkeer en milieu (geluid en luchtkwaliteit) is en wat nodig is om eventuele effecten te verminderen. Het college stuurt het afgeronde milieuonderzoek ter kennisname naar de gemeenteraad. Een formeel besluit van de gemeenteraad is in deze fase niet nodig.
Aanpassingen verkeersveiligheid noodzakelijk bij openstelling
Uit eerder gehouden verkeersonderzoek blijkt dat een 24-uurs openstelling tot gevolg heeft dat 2.300 automobilisten een nieuwe, kortere rijroute kiezen via de busbrug. Om er voor te zorgen dat de verkeersveiligheid door de toename van het verkeer op peil blijft, zijn aanpassing in de verkeerssituatie noodzakelijk. Het gaat om aanpassingen op de rondweg in Westerkoog (De Wildeman en De Glazenmaker) en op de kruisingen met De Binding.
Geen maatregelen nodig voor verandering luchtkwaliteit
In het onlangs afgeronde milieuonderzoek is gekeken naar wat het extra verkeer, als gevolg van een permanente openstelling, betekent voor de geluidsbelasting en luchtkwaliteit in de directe omgeving van de busbrug. Hieruit blijkt dat ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden zoals die zijn opgenomen in de Wet luchtkwaliteit. De verwachte toename van stikstofdioxide en fijnstof is minder dan 1%. De huidige concentratie is in alle gevallen ongeveer 50% van de toegestane grenswaarden. Dit betekent dat voor de verwachte veranderingen in de luchtkwaliteit geen maatregelen nodig zijn.
Kleine verandering geluidsbelasting
Het extra verkeer dat bij een permanente openstelling kiest voor de busbrug als rijroute, zorgt bij sommige woningen voor een beperkte toename van de geluidsbelasting, namelijk maximaal 2 decibel. Volgens de wet mag de geluidshinder bij een reconstructie van de weg als gevolg van wegverkeerslawaai met niet meer dan 5 dB toenemen en niet hoger zijn dan 63 db. Uit het onderzoek blijkt dat voor woningen langs de busbrug deze grens nergens wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting op de woningen langs de busbrug bedraagt 55db.
Dit betekent echter wel dat wettelijk gezien een combinatie van maatregelen nodig is die de geluidshinder bij sommige woningen verminderen. Het gaat dan om het plaatsen van een geluidsscherm (met een maximale hoogte van 1.20 meter) bij de busbrug, geluidreducerend asfalt op de Wildeman en geluidswerende maatregelen aan een aantal woningen die direct aan de busbrug liggen. Dat laatste betekent dat de gevels van 24 tot 36 woningen op kosten van de gemeente geïsoleerd moeten worden. De eigenaren van de woningen die dit betreft, worden hierover rechtstreeks benaderd.
Vervolgstappen en planning
Voordat de busbrug busbrug 24-uur opengesteld kan worden, moet een aantal belangrijke stappen genomen worden. In de eerste helft van 2018 worden verdere voorbereidingen getroffen om te komen tot definitieve besluitvorming door de gemeenteraad. Het gaat om het ontwerpen van diverse aanpassingen in de infrastructuur, het starten van de benodigde planologische procedures, het uitwerken van de noodzakelijke maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren en het uitwerken van de noodzakelijke geluidwerende maatregelen. Deze maatregelen zijn randvoorwaardelijk voor een permanente openstelling en worden vastgelegd in een project- en verkeersbesluit. De verwachting is dat dit in het derde kwartaal klaar is en dat het college daar dan een besluit over neemt. Dat is ook het moment dat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Vervolgens neemt de gemeenteraad naar verwachting in het eerste kwartaal van 2019 een definitief besluit door middel van het afgeven van een ‘verklaring van geen bedenkingen’. Daarna start de aanbesteding- en uitvoeringsfase. Als al deze stappen doorlopen zijn, kan de busbrug op zijn vroegst begin 2020 opengesteld worden.
Eind februari of in maart wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst licht de gemeente de onderzoeksresultaten toe en de stappen die genomen moeten worden in voorbereiding op een permanente openstelling. Hiervoor ontvangen inwoners van Westerwatering en Westerkoog binnenkort een uitnodiging.