ZAANDAM - Het college heeft in het vierde kwartaal van 2024 onderzoek laten uitvoeren naar de klanttevredenheid van gebruikers van het leerlingenvervoer en het aanvullend openbaar vervoer (het AOV). De klanttevredenheid is verbeterd ten opzichte van 2023. AOV-gebruikers waarderen de klanttevredenheid met een 7,6. In 2023 was dit 7,2. Bij het leerlingenvervoer gaat het om een verbetering van 7 naar 7,1.AOV-vervoer: 7,6
Vergeleken met vorig jaar zijn klanten positiever over het contact met Noot. Dit geldt met name voor de wachttijd. Het aandeel dat dit altijd of vaak acceptabel vindt is gestegen van 37% naar 62%. Er zijn enkele verbeterpunten voor vervoersbedrijf Noot. Het vooraf bellen gebeurt vaak te laat, waardoor passagiers met beperkte mobiliteit moeite hebben om op tijd bij de taxi te komen. Chauffeurs komen soms te vroeg of juist te laat, wat als problematisch wordt ervaren vooral bij afspraken.
Wethouder Ouderen Harrie van der Laan (AOV): “Ik ben tevreden over de verbetering van de klanttevredenheid over het AOV van een 7,2 naar een 7,6. Het gaat om het vervoer van ouderen die zelf geen vervoer hebben en die geen gebruik kunnen maken van het OV. Dat is een kwetsbare groep. Ik vind het dan ook belangrijk dat zij tevreden zijn over het AOV. De stijging van de klanttevredenheid laat zien dat Noot hard gewerkt heeft aan het verbeteren van de dienstverlening. Onze vervoerder is op de goede weg. Ik zie nog ruimte voor verdere verbetering, zoals het beter vooraf communiceren met de gebruikers. Het college zal daarop sturen.”
Leerlingenvervoer: 7,1
Over het algemeen zijn ouders tevreden over het vervoer. De reistijd is korter geworden en vooral de communicatie met Noot is verbeterd. De belangrijkste verbeterpunten blijven de wisseling van chauffeurs, punctualiteit en de klachtbehandeling. Ouders blijven waarde hechten aan een vaste chauffeur en stipte communicatie.
Wethouder Jeugd Natasja Groothuismink (Leerlingenvervoer): “De verbetering in het leerlingenvervoer is klein, maar wel belangrijk. Een verkorte reistijd betekent wel dat leerlingen minder lang in de taxi zitten en meer op tijd op school zijn en dat heeft een groot positief effect voor de leerlingen en de klas. We kijken ook nog naar alternatieve vervoersvormen, zoals de inzet van een OV-coach of duofietsen en e-bikes. Daarnaast is het belangrijk dat het leerlingenvervoer gebruikt wordt door leerlingen die niet alleen vervoerd moeten worden, maar ook zorg nodig hebben. Dat blijft een punt van aandacht.”
Sturen op het juiste gebruik AOV
Het aanvullende openbaar vervoer (AOV) is bedoeld voor sociale doeleinden. Bijvoorbeeld om op visite te gaan bij familie of vrienden. Het is niet bedoeld voor ritjes naar het ziekenhuis voor medische afspraken of vervoer naar dagbesteding. Daar zijn andere regelingen voor. Zo valt het vervoer naar het ziekenhuis onder de zorgverzekeraars. De dagbestedingsaanbieders moet zelf het vervoer regelen van hun cliënten. Niettemin houdt niet iedereen zich aan deze regels. De gemeente heeft daarom alle gebruikers van het AOV geïnformeerd om het juiste gebruik verder te stimuleren en gebruikers te wijzen op de alternatieven. De gemeente heeft ook de dagbestedingsaanbieders op de hoogte gebracht. In 2025 zal het college verder inzetten op het stimuleren van het juiste gebruik van het AOV.