ZAANDAM - Alle kinderen en jongeren in Zaanstad moeten gelijke kansen hebben op een mooie toekomst’, zegt burgemeester Jan Hamming. ‘We zien helaas dat niet iedereen de kans krijgt om hun dromen waar te maken. Daarom starten we deze week de campagne Be on Track.’ De campagne richt zich op Zaanse jongeren van 10 tot 27 jaar en is vanaf vandaag te zien in de wijken Poelenburg/Peldersveld en Saendelft (de aandachtsgebieden van de campagne).
Hamming: ‘Iedereen heeft talenten. Wij willen jongeren helpen ze te ontdekken en er zo, samen met partners van de gemeente, voor zorgen dat onze jeugd op het rechte pad blijft. Ook willen we voorkomen dat broertjes en zusjes afglijden.’ De gemeente wil jongeren van 10 tot 27 jaar die het lastig hebben, vooruit helpen. En voorkomen dat ze te maken krijgen met georganiseerde criminaliteit. Of nog erger: hieraan mee gaan doen.
Rechte pad De campagne Be On Track richt zich rechtstreeks tot de jongeren uit Zaanstad en bestaat uit diverse onderdelen. Het doel van de campagne is om jongeren zelf een stem te geven voor hun dromen voor hun wijk (dit soort activiteiten ook daadwerkelijk uit te rollen) en daarbij te focussen op talentontwikkeling, om ervoor te zorgen dat de jongeren op het rechte pad blijven.
QR stickers Door Zaanstad komen (in de wijken Saendelft en Poelenburg/Peldersveld) QR sticker tegels te liggen op straat waarmee buurtbewoners direct op de website van BOT landen (www.bot075.nl). Deze website is gericht op jongeren en moedigt hen aan om proactief hun stem te geven voor hun dromen voor hun wijk. De website krijgt een activiteitenagenda en info voor ouders & verzorgers, scholen en professionals (organisaties).
Zaanse ambassadeurs Verschillende Zaanse ambassadeurs (o.a. Jong Ajax talent Naci Unuvar en actrice Tamar van Waning) nodigen jongeren via een social media campagne uit hun stem te geven voor de activiteiten die zij willen realiseren voor hun wijk. Hierbij wordt de focus gelegd op activiteiten voor talentontwikkeling om ervoor te zorgen dat jongeren op het rechte pad te blijven.
Instagram: @075aanbot Het belangrijkste platform voor de campagne is instagram. Via de @075aanbot feed en stories worden jongeren opgeroepen hun dromen te delen, en vooral wat daarvoor nodig is. Polls & Question stickers op Insta-Stories helpen om interactie met de doelgroep te bouwen, dit genereert betrokkenheid . Verder wordt er ingezet op Instatake-overs vanuit jongerenwerkers en de doelgroep zelf