ZAANDAM - Het college heeft het ‘actieplan uitrol laadinfra’ goedgekeurd. In dit actieplan staat hoe Zaanstad zorgt voor de groei van oplaadplekken voor elektrische voertuigen de komende jaren. Het aantal auto’s met een stekker stijgt, ook in Zaanstad. Het aantal laadpunten is gestegen van 405 in 2021 tot 810 in 2024. Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers: “Elektrisch vervoer heeft een positief effect op de luchtkwaliteit, het klimaat en het vermindert geluidsoverlast . Daarom is het belangrijk om de groei van elektrisch rijden te ondersteunen door te zorgen voor een goed laadnetwerk.”

De noodzaak om te komen tot een actieplan laden staat beschreven in het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP). Het actieplan laden is ook een doelstelling uit het coalitieakkoord. Het stimuleren van elektrisch rijden ondersteunt verschillende ambities van de gemeente zoals het actieplan schone lucht (2021), het eerder dit jaar ondertekende Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB convenant) en voor de geplande invoering van de drie zero-emissie zones (2030) in Zaanstad. Zaanstad heeft als doel in 2040 klimaatneutraal te zijn en het stimuleren van elektrisch rijden past binnen deze doelstelling. Elektrische voertuigen stoten geen of veel minder schadelijke stoffen uit en dragen bij aan minder CO2-uitstoot.

Ruimte voor groei van laadpalen op het laagspanningsnet

De gemeente is goed voorbereid op de komst van nieuwe laadpalen de komende jaren. Er is voldoende stroomcapaciteit op het laagspanningsnet en Zaanstad neemt deel aan de regionale concessie van MRA-E voor een efficiënte uitrol van laadpalen. Dat betekent dat een inwoner die een laadpaal nodig heeft om 1 of 2 auto’s of busjes mee op te laden zonder problemen een laadpunt kan aanvragen. Zowel openbaar (op straat) als op eigen terrein.

Snelladen

In de gemeente waren er in juli 2024 zeven snellaadlocaties (de meeste bij tankstations) die bij elkaar 32 snellaadpunten hebben. Ook liggen er twee aanvragen voor twee nieuwe locaties. Deze snellaadpunten zijn belangrijk voor onder andere ondernemers die zaken doen in Amsterdam en Haarlem. Amsterdam voert vanaf januari 2025 een emissievrije zone in voor het centrum van de stad. Haarlem volgt in juni 2025.

Laden van zwaardere voertuigen

Met name op de bedrijventerreinen Kogerveld Noord, Achtersluispolder, Westerspoor en Noorderveld zijn veel zwaardere elektrische voertuigen. Deze voertuigen kunnen alleen opladen via een grote aansluiting op het hoogspanningsnet. Het hoogspanningsnet is vol. Daarom werkt de gemeente mee aan verschillende maatregelen om efficiënter om te gaan met het laden via het hoogspanningsnet. Zo ondersteunt de gemeente lokale energiecoöperaties zoals SAENZ die ondernemers stimuleren samen te werken en te zoeken naar duurzame energieoplossingen. En de gemeente helpt bij de ontwikkeling van energy hubs, bijvoorbeeld op Hoogtij. In een energy hub werken partijen samen om beschikbare energie met elkaar te delen. Als vier bedrijven hun energie bundelen en op gezette tijden ieder gebruik maken van de totale capaciteit is het mogelijk veel meer energie te gebruiken dan als een bedrijf slechts één aansluiting heeft.

Samenwerking

Met dit actieplan verduidelijkt de gemeente haar rol in de realisatie van een gedegen laadnetwerk. De samenwerking met de MRA-e, ondernemers, bedrijventerreinen, energiecoöperaties als SAENZ en netbeheerders is essentieel om elektrisch rijden in de toekomst mogelijk te maken. Die samenwerking zal komende jaren verder vorm krijgen.