ZAANDAM - Wie illegaal afval dumpt kan vanaf 1 juli een rekening verwachten van 182 euro. Nu is dat nog 127 euro. De gemeente Zaanstad verhoogt het bedrag om de handhaving kostendekkend te maken én om het aantal afvaldumpingen terug te dringen. Daarnaast gaat Zaanstad voortaan bestuursrechtelijk handhaven op afvalovertredingen. Inwoners kunnen daardoor makkelijker bezwaar maken, waardoor hun rechtsbescherming beter wordt gewaarborgd.
Inwoners die hun huishoudelijk afval niet conform de regels aanbieden, bijvoorbeeld door hun afval zak naast de containers te plaatsen, ontvangen een zogeheten 127-euro brief. Dit gebeurt naar aanleiding van in de afvalzak aangetroffen poststukken voorzien van naam- en adresgegevens. Dat bedrag is bedoeld om de door de gemeente gemaakte kosten te verhalen op de overtreder.
Burgemeester: ‘Vervuiler betaalt’
Het bedrag van 127 euro is sinds 2002 niet meer herzien en dekt daardoor niet langer de werkelijke kosten. Die bedragen inmiddels 182 euro. Het college heeft daarom nu besloten het bedrag dat in rekening wordt gebracht te verhogen tot 182 euro. ‘De vervuiler betaalt’, aldus burgemeester Jan Hamming. ‘Maar we hopen uiteraard ook dat de verhoging een afschrikwekkend effect heeft en tot minder afvaldumpingen leidt.’ Ondanks de grote aandacht die besteed wordt aan afvalhandhaving, is het aantal afvalovertredingen namelijk nog steeds stijgende. In 2017 werden 1329 127-euro brieven verstuurd.
Bezwaar maken wordt makkelijker
De gemeente stapt, op advies van de rechtbank en de gemeentelijk ombudsman, op 1 juli ook over van privaatrechtelijke op bestuursrechtelijke handhaving van afvalovertredingen. Dat betekent aan de ene kant een minder zware bewijslast voor de gemeente, maar aan de andere kant een betere rechtsbescherming voor de burger. Inwoners kunnen straks direct bij de gemeente in bezwaar gaan tegen het handhavingsbesluit. Er vindt daardoor eerder in het traject een onafhankelijke toets plaats van het besluit.
Om formele en tijdsintensieve procedures te voorkomen, komt op de website van de gemeente veel informatie over afvalhandhaving en kunnen inwoners bewijsmateriaal digitaal inzien. Daarnaast wordt actief contact opgenomen zodra er bezwaar is ingediend. Gedurende dit gesprek kan blijken dat het ingediende bezwaarschrift niet nodig blijkt te zijn.