ZAANDAM - De zomervakantie laat niet lang meer op zich wachten, waardoor dit het aangewezen moment is voor de meeste Nederlanders om de laatste voorbereidingen te treffen. Een van de belangrijkste voorbereidingen, alvorens het maken van een reis binnen of buiten Europa, is het aanvragen of verlengen van een paspoort of id-kaart. Hiervoor dient u, telefonisch of online, een afspraak te maken bij de gemeente. Echter verloopt dit proces niet altijd even soepel, wees een onderzoek van Telefoonboek.nl naar telefonische bereikbaarheid uit. Maar liefst 92.4% van de gemeenten bleek niet goed telefonisch bereikbaar.

Onderzoek Telefoonboek.nl
In totaal staan er 395 telefoonnummers geregistreerd in de categorie “gemeentehuis”. Een gemeentehuis wordt beoordeeld als slecht bereikbaar wanneer er na 3 keer geen gehoor is gegeven aan de oproep, en er ook geen mogelijkheid was een bericht achter te laten. Dit was het geval bij 365 (92%) van de gemeentehuizen het geval. Bij enkele gemeentehuizen, waaronder Zaandam, was dit aantal erg hoog.

Zaandam als slechtste beoordeeld
In Noord-Holland werden 53 gemeentehuizen beoordeeld als telefonisch slecht bereikbaar, wat neerkomt op iets meer dan een tiende, namelijk 13.4%. De absolute uitschieter in deze provincie én in de volledige lijst van slecht bereikbare gemeenten, is de gemeente Zaanstad. Deze gemeente in Zaandam behaalde een score van maar liefst 403 mislukte belpogingen. Samen met de gemeente Hilversum (206 mislukte belpogingen) en de gemeente Amsterdam Zuidoost (147 mislukte belpogingen) vormt dit de top drie in deze regio. Twee jaar geleden heeft Telefoonboek.nl een soortgelijk onderzoek uitgevoerd, waarbij de gemeente Zaanstad toen al een van de slechtst bereikbare gemeenten was.

Ruimte voor verbetering
De afgelopen twee jaar lijkt er weinig tot geen actie ondernomen te zijn door de gemeente Zaanstad om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren. Dit is zonde, want door een slechte telefonische bereikbaarheid worden burgers niet te woord gestaan, waardoor eventuele vragen of klachten niet behandeld kunnen worden. Hierdoor zet u de relatie met uw klanten op het spel.

Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, merkt hierover het volgende op:Zeker omdat het gaat om instanties die onderdeel zijn van lokale overheden zou de telefonische bereikbaarheid in orde moeten zijn. Gemeenten zouden zich toch flink achter de oren moeten krabben, aangezien zij in essentie toegankelijk horen te zijn voor vragen van de bewoners uit die gemeenten.”

Daarnaast stelt hij dat het begrijpelijk is dat het opnemen van de telefoon er soms bij inschiet, maar dat er genoeg externe bedrijven zijn die dit kunnen oppakken, waardoor dit de telefonische bereikbaarheid niet in de weg hoeft te staan.