Online casino's mogen sinds de nieuwe regelgeving geen reclame meer maken voor online casino's. Er zijn echter wel uitzonderingsregels voor. Zo mogen casino's nog wel gericht reclame maken aan spelers die ouder zijn dan 24 jaar. Een manier om gericht reclame te maken is door gebruik te maken van sociale media. Casino's kunnen heel gericht hun reclame afstemmen op spelers in het casino. Maar hoeveel invloed hebben sociale media op online gokken?

Buitenlandse casino's weten veel Nederlanders te benaderen via sociale media

Als je een keer per ongeluk een online casino bezocht hebt, dan ben je direct een target voor sociale media. De buitenlandse casino's weten meteen de spelers te benaderen via sociale media. Als je eenmaal met een casino in aanraking gekomen bent kan het zomaar gebeuren dat je continu reclame op je sociale media voorbij ziet komen. Bekende casino's maken vaak reclame via sociale media, maar ook de buitenlandse casino's zijn aanwezig op social media. Doordat spelers in aanraking komen met casino's via sociale media worden ze overtuigd om hier te gaan gokken. Veel spelers hebben hierdoor vaak niet eens door dat ze in een buitenlands casino terecht komen.

Rond grote sport evenementen wordt social media gebruikt als reclamemiddel

We zien ook dat rond grote sport evenementen de sociale media bepalend zijn. Tijdens een EK of WK voetbal duiken er regelmatig reclames op. Je kan bijvoorbeeld sportweddenschappen plaatsen bij casino Tiptop en dit wordt groot gepromoot via de socials. De invloed van sociale media op Nederlanders blijkt op dit vlak groot te zijn. Vooral als er spraken is van een Oranje koorts in Nederland. Nederlanders die nog helemaal geen idee hadden om te gaan wedden op het EK zien ineens op sociale media de mogelijkheden voorbij komen. Dit heeft zeker weten invloed in de beslissing om erop te gokken.

Sociale media bieden soms ook gratis gokspellen aan

Een discussie die al langer gevoerd wordt gaat over het aanbod van casino spellen via sociale media. Via Facebook heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om spelletjes te spelen. Deze worden natuurlijk ook gepromoot via Sociale media. Tussen de spellen zitten ook casino spellen zoals Poker en Blackjack waarbij je natuurlijk geen echt geld inzet. Toch hebben deze spellen wel invloed op spelers. Spelers die gokken op sociale media zijn sneller geneigd om echt geld uit te gaan geven in het casino. Er wordt daarom ook gediscussieerd of op deze sociale media spellen niet ook een leeftijdsgrens moet worden ingesteld. De populariteit van online gokken zou zeker weten toegenomen zijn door dit soort casino spellen aan te bieden op sociale media.

Reclame verbod wordt nog weleens overschreden op social media

Eén ding is duidelijk het reclameverbod wordt op verschillende manieren nog weleens overschreden op social media. We zien regelmatig dat casino's toch reclame weten te maken op social media. Soms komt deze reclame zelfs terecht bij spelers die dit niet willen. Bijvoorbeeld spelers met een CRUKS registratie of spelers die jonger zijn dan 24 jaar. Vooral buitenlandse casino's lijken zich weinig aan te trekken van het Nederlandse reclameverbod. De overheid is al aan het kijken of hier stappen tegen ondernomen kunnen worden. Vooral omdat de sociale media duidelijk bijdragen aan de populariteit van online gokken. Dit doen ze inmiddels op verschillende vlakken in het casino.