1. Verzeker je tegen de grootste risico’s
Veel beginnende ondernemers willen de uitgaven van hun bedrijf in de eerste periode het liefst zo laag mogelijk houden. Begrijpelijk, want dan blijft er onderaan de streep meer geld over. Het is niet erg dat je op je uitgaven let, maar het moet niet ten koste gaan van alles. Zo zijn er ondernemers die geen verzekeringen afsluiten als zij voor zichzelf beginnen. Dit ben je weliswaar niet verplicht, maar het is wel aan te raden. Als ondernemer loop je nu eenmaal de nodige risico’s en je kunt je hiertegen indekken door verzekeringen af te sluiten.
Omdat er veel zakelijke verzekeringen zijn, weet je misschien niet welke je wel en niet af moet sluiten. Dit hangt grotendeels af van het beroep dat je beoefent, maar er zijn ook verzekeringen die voor iedere ondernemer aan te raden zijn. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is hier een voorbeeld van. Sluit je deze verzekering af? Dan keert een verzekeraar je maandelijks geld uit als je door arbeidsongeschiktheid niet kunt werken. Daarnaast is een aansprakelijkheidsverzekering ook verstandig. Je bent dan verzekerd voor schade die je tijdens het werk bij anderen veroorzaakt.
2. Open een zakelijke rekening
Voordat jij je als ondernemer inschrijft, lees jij je ongetwijfeld goed in over zelfstandig ondernemen. Je komt dan ongetwijfeld ook het nodige tegen over een zakelijke betaalrekening. In principe ben je niet verplicht om er eentje te openen, maar het is wel handig. Als jij je privérekening ook voor je bedrijf gebruikt, lopen zakelijke en particuliere geldstromen door elkaar. Dit zorgt ervoor dat je al snel het overzicht verliest. Met een zakelijke rekening staan alle transacties van je bedrijf op dezelfde plek, waardoor boekhouden je automatisch ook minder tijd kost.
Een bedrijfsrekening openen draagt bovendien bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf. In tegenstelling tot een privérekening staat een bedrijfsrekening niet op je eigen naam, maar op naam van je bedrijf. Maak je geld over naar een leverancier of boekt een klant geld naar jou over? Dan staat de naam van je bedrijf bij deze transactie. Je hoeft hierdoor ook niet bang te zijn voor onduidelijkheden. Als er een onbekende persoonsnaam op het afschrift staat, kan deze misschien niet direct geplaatst worden. Dit is niet aan de orde als er geld is overgemaakt naar of ontvangen van een zakelijke rekening.
3. Doe niet alles zelf
Als beginnende ondernemer heb je misschien de neiging om zoveel mogelijk zelf te doen. Logisch, want je bespaart geld. Toch is het niet altijd verstandig om alles zelf te doen. Heb je bijvoorbeeld geen kaas gegeten van boekhouden? Besteed dit dan uit aan een boekhouder. Dit kost je weliswaar geld, maar je houdt meer tijd over om in je bedrijf te steken. Er komt dan mogelijk extra geld binnen en daar kun je de boekhouder weer van betalen. En zo zijn er vast nog wel meer zaken die je uit kunt besteden aan een professional.